Generatie B(ewust): Inleiding

Ik ben Miss Pixie, drieëntwintig jaar. Ik werk in het onderwijs. In mijn vrije tijd hou ik van lezen, breien, knutselen, naaien en koken. Ik heb een zwak voor dingen die met mijn kindertijd te maken hebben: Disneyfilms en -muziek, oude games en gameconsoles, snoepgoed, muziek uit de nineties en de vroege nillies, … Je kan het je zo gek niet bedenken of ik ben er absoluut verliefd op! Daarnaast is mijn appartementje bezaaid met blikken doosjes met oude coca-cola afbeeldingen of foto’s van Audrey Hepburn. Al deze dingen bieden me een houvast in deze gekke, drukke tijden. Ze geven me een warm en wee gevoel en doen me denken aan zorgeloze, betere tijden die ik mis nu ik volwassen ben.

Maar was het vroeger dan beter? Volgens mij wel omdat ik merk dat ik niet de enige ben met dit nostalgisch gevoel. Ik herken het bij heel wat prille twintigers. We willen graag vat krijgen op deze crazy times, we willen terug naar toen het eenvoudiger was. We hebben het gevoel dat de wereld de weg kwijt is en wij dus ook. Het leven barst van de mogelijkheden en de keuzes en we zijn alle overzicht kwijt. Een klein voorbeeldje: laatst stond ik in de supermarkt en wou ik chocomelk kopen. Er waren maar liefst een tiental verschillende merken en elk merk had dan ook nog eens een uitgebreid gamma gaande van ligt chocomelk tot chocomelk met witte chocolade. En dan had je nog eens een ruime keuze tussen kleine brikjes, meeneemflesjes tot grote kartonnen. Ik stond tien minuten naar het rek te staren voor ik naar de kassa ging - zonder chocomelk. Als zoiets simpel als naar de supermarkt gaan al zoveel mogelijkheden en keuzes meebrengt, wat dan met de belangrijke dingen in het leven? Niet moeilijk dat zoveel jongeren gestresst zijn door de hedendaagse manier van leven. En volgens mij houden daarom velen van ons zich vast aan dingen die verbonden zijn aan een periode waar het leven gewoonweg eenvoudiger was om zo terug een gevoel van controle te krijgen. 

Hoewel we zelf nog jong zijn, kijken we ook vaak afkeurend naar “de jeugd van tegenwoordig” en durven we wel eens denken dat de wereld definitief om zeep is. We zijn echter wel een generatie van wereldverbeteraars. Oud genoeg om het anders geweten te hebben en jong genoeg om te streven naar verandering. Ik presenteer u generatie B(ewust).

MEER LEZEN??
De volgende weken zal er elke zondag een nieuw deel van het artikel 'Generatie B(ewust)' geplaatst worden!

Reacties

  1. Aangename schrijfstijl.
    Ik ben benieuwd naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Altijd leuk om te horen! Het volgende deel komt aanstaande zondag online :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten