Herfstflapjes

Wanneer ik naar de winkel ga, probeer ik zo veel mogelijk te kiezen voor seizoensproducten om zo mijn steentje bij te dragen aan een beter milieu. Zo bedenkt ik ook steeds nieuwe gerechtjes. Toen ik deze week appels, peren en noten recht uit de boomgaard kreeg, kwam ik op het idee voor deze herfstflapjes te maken. Eenvoudig, lekker en gezond! En ideaal als kookactiviteit met kinderen van verschillende leeftijden!

Wat heb je nodig voor 16 herfstflapjes?
- 2 vellen bladerdeeg
- 5 grote appels
- 5 peren
- enkele walnoten
- 2 koffielepels steviapoeder
- kaneel of speculooskruiden
- 1 eigeel
- 2 eetlepels rietsuiker voor de afwerking

En dit is hoe we te werk gaan:

  1. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snij in kleine blokjes. Doe deze in een kom geschikt voor de microgolfoven. Voeg 2 el water toe en zet de appels gedurende 5 minuten op 180° in de microgolfoven. Na 5 minuten roer je de appels om en voeg je een koffielepel stevia toe en een halve koffielepel kaneel of speculooskruiden. Zet de appels terug in de microgolfoven gedurende 15 minuten. Plet eventuele brokjes met en vork en roer goed om. Zet de appelmoes in de koelkast om af te koelen.
  2. Doe hetzelfde met de peren.
  3. Verwarm de oven voor op 180°.
  4. Kraak de walnoten en pel ze.
  5. Snij het bladerdeeg in rechthoekjes, driehoekjes, rondjes en vul ze met (KOUDE) appel- of perenmoes en leg een walnootpit in het midden.
  6. Vouw het bladerdeeg dicht en duw de randen goed aan.
  7. Bestrijk het bladerdeeg met eigeel en strooi er wat rietsuiker bovenop. Je kan ook afwerken met enkele amandelschilfers.
  8. Leg het gevulde bladerdeeg op de bakplaat (bakpapier is aangeraden!) en bak ze gedurende 10-15 minuten tot ze goudbruin en krokant zijn.

En nu smullen maar van dit seizoensgebonden, gezond tussendoortje!

Groetjes,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten