Desserts to die for: Intense chocolademousse

Ik ben een regelrechte dessert-freak! Echt, op restaurant skip ik liever het voorgerecht dan dat ik het dessert zou moeten missen en als ik thuis een etentje geef, heb ik de grootste moeite om te beslissen wat voor dessert ik zal geven. Omdat ik hou van experimenteren (en omdat ik verslaafd ben aan kookprogramma's), maak ik vaak de klassiekers, maar met een twist.
Trio van lekkernijen:
chocomousse met olijfolie, tiramisu met bailey's - recept volgt nog - en een shotje bailey's

Hou net als mij van desserts? En van chocolade? Dan moet je deze twee chocomousse receptjes zeker eens uitproberen!

1. Chocomousse met olijfolie
Say what?! Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik dit receptje zag opduiken in Masterchef. Maar mijn nieuwsgierigheid was wel geprikkeld! En het bleek overheerlijk te zijn. De chocolade smaakte zo veel lekkerder en de olijfolie zorgde voor een lekker nasmaak. Na een paar aanpassingen, is dit mijn uiteindelijke recept geworden (voor 4 - 6 personen):
  •  75g extra vierge olijfolie
  • 150g donkere chocola (minimum 55% cacao)
  • 200g slagroom, opgeklopt tot zachte piekjes
  • 3 opgeklopte eiwitten
  • een snuifje zout
Smelt de chocolade au bain marie (voor wie niet zo bekend is met keukentermen: au bain marie wil zeggen dat je een pot met kokend water op het vuur zet en daarop een kommetje met de chocola. Door de stoom zal de chocolade zachtjes smelten en is er weinig kans dat je chocolade aanbrandt). Wanneer de chocolade gesmolten is, roer je de olijfolie erdoor en voeg een klein snuifje zout toe. Haal de chocolade van het vuur en laat even afkoelen. Roer de opgeklopte slagroom zachtjes onder de chocola. Voeg tot slot de opgeklopte eiwitten toe. Verdeel de chocomousse over glaasjes of kommetjes en laat enkele uurtjes opstijven. Bon appétit!


2. Chocomousse met rum.
Sounds like heaven? Wel dat is het ook! Ik drink wel eens graag een glaasje rum en daarom leek het me leuk om een dessertje te bedenken met deze lekkernij. Voor een portie voor 4 tot 6 personen heb je het volgende nodig:

  • 250 ml opgeklopte room
  • 200g donkere chocolade (minimum 55% cacao)
  • 3 eiwitten
  • 60g suiker
  • 3-4 el donkere rum
Smelt de chocolade au bain marie. Klop ondertussen de eiwitten op en voeg de suiker er aan toe. Als de chocolade gesmolten is, voeg je al roerend de rum toe. Haal de chocolade van het vuur en voeg hem toe aan de opgeklopte eiwitten. Voeg daarna ook de opgeklopte room toe. Verdeel de chocolademousse over verschillende glaasjes of kommetjes en laat enkele uurtjes opstijven. Als je dit gerechtje opdient, kan je er nog een shotje rum bij serveren. Een echt feest voor de smaakpapillen! 

Veel kookplezier! Aarzel niet om hieronder een foto te posten van het resultaat :) Ook vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. Vergeet ook niet om Miss Pixie's Blog te volgen! Dat kan linksboven op de homepage.

Groetjes,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten