2 sew 4 me: de Dorothy day tripper (en dan toch ook nog een jurkje!)

Eigenlijk is mijn 2 sew 4 me-challenge toch niet mislukt! Ik begon gisterenavond om 22u nog aan mijn test-Harlequin jurk. Ik maakte een testversie omdat ik a) nog nooit een jurkje maakte, b) ik normaal losse jurkjes draag en dus niet wist of het model me ging staan en c) ik bij supermooie (en iets duurdere) stofjes altijd bang ben om er in te beginnen knippen. Dus maakte ik een testversie met een zwart katoentje uit de Ikea van 3 euro de meter (= een jurk van 4,5 euro!). 

Ja, ik ben inderdaad op de grond aan het werken.
Ik doe dat wel vaker bij projecten waar een groot stuk stof aan te pas komt.
Het patroon tekende en knipte ik de avond ervoor al. Het zijn simpele lijnen en het tekenen ging vrij vlot. Ik heb wel even zitten tobben over de maat, want ik heb 3 verschillende maten. Ik besloot voor de middelste maat te gaan. (Hierover volgt straks nog meer). Het jurkje in elkaar zetten is eigenlijk ook niet zo moeilijk: 2 schoudernaden en 2 zijnaden. Na een halfuurtje moest mijn jurk enkel nog omgezoomd worden en moest ik de hals en armen afwerken. Maar toen ik in de spiegel keek, had ik het gevoel dat ik een zak aanhad: de jurk kwam tot ver over mijn knieën en hij was te groot aan mijn taille en mijn schouders. Na even de hulp van de Facebookgroep "Naaien voor vriendinnen" in te roepen, kwam ik tot de conclusie dat het toch wel draagbaar was met een riempje. Ik kreeg ook deze geweldige link als tip om de volgende keer een volledig passend patroon te hebben. Wat ik dus heb geleerd: standaardpatronen komen niet altijd overeen met je lichaam! Drie verschillende maten meten op je lichaam betekent dus ook drie verschillende maten tekenen om een perfect passend patroon te bekomen. (Er volgt nog wel een foto een van de volgende dagen)

Ik vertrok vandaag in mijn Harlequin (gepimpt met zelfgemaakte sjaal en juweeltjes) richting Lier voor een workshop bij Madeline de stoffenmadam. Niemand bekeek me raar dus ik denk dat het zakgehalte van de jurk nog goed meeviel. Bij aankomst werd ik heel hartelijk onthaald door Nancy en door An. Ik had wel wat zenuwen voor de workshop. Ik las en hoorde al veel over de Dorothy Day Tripper en meestal dingen in de aard van bloed, zweet en tranen. Maar ik moet zeggen dat het reuze meeviel! An gaf een geweldige workshop en stond iedereen bij met raad en daad op zijn eigen tempo. En Nancy zorgde ervoor dat niemand uitgehongerd raakte door ons te voorzien van lekkere soep, fruit en koekjes. En wat een geweldige, gezellige winkel en werkruimte! Als mijn tas groot genoeg had geweest had ik geprobeerd om haar blauw geverfde kringlooptafel mee te nemen. Maar helaas pindakaas... 


Een van de moeilijkheden van de tas is de hoeveelheid paspel. Ik vond dat nog meevallen, omdat ik al vaak met paspel werkte. Het moeilijkste onderdeel vond ik om de buitentas netjes aan elkaar te zetten. Stikken door 2 lagen katoen, 2 lagen vlieseline H630 en 2 lagen decovil light afgewerkt met paspel: NIET eenvoudig. Amai mijn armen zeg! Wat een gesleur. Maar als de tas dan af was, was ik wel tevreden over alle aangebrachte versteviging, want de tas houdt mooi zijn vorm. Ik moest een op een tweetal plaatsjes een klein stukje lostornen en opnieuw vast stikken om een paar rimpeltjes weg te werken. Het is wel een tas waar ontzettend veel werk inkruipt: gisteren een hele namiddag geknipt en vandaag van 10u tot 18u15 druk doorgewerkt. En dan was dit het resultaat:

Dorothy Day Tripper - Zwoon Patterns
Stof: Timeless treasures bij Liesellove
Tassenband: Madeline de stoffenmadam
Paspel: Rijs Textiles
Voeringstof: Rijs Textiles
Gouden kamsnap: gekregen van An tijdens de workshop :)
Label: Cottontrends
Ik ben nu al verliefd op deze tas! Give a girl the right bag and she can conquer the world ;)
An, Nancy en alle aanwezigen op de workshop: dank jullie voor de leuke namiddag!

Liefs,
Miss Pixie




Reacties

  1. Dat is echt wel een hele mooie Dorothy day tripper, waauw! Mooi gemaakt! Met kleedjes heb ik ook vaak hetzelfde probleem, dus zal zeker die link eens goed bekijken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u :) Ben er echt tevreden mee, zeker voor een eerste versie! Ik denk dat ze veel zal gebruikt worden ^^
      Ja, volgens mij hebben veel dames dat maten-probleem, dus WOOHOO voor die link!

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank u meid!
      Ik moest je de groetjes terug doen ;)

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  3. Dat stofje,zo mooi en goed gekozen voor de tas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u! Ik was al weken verliefd op dat stofje en vond dit een perfect project om het te gebruiken. Heb alleen precies spijt dat ik ook geen donkerrode paspel heb gebruikt.. Maar toch tevreden ermee.
      Het stofje komt van bij Liesellove en ze heeft nu ook een winterversie, moest je interesse hebben ;)

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  4. Ik kende jouw blog nog niet, maar dit is een hele mooie day tripper! Je hebt er een volger bij. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :) Ik word verlegen van al die complimentjes over mijn nieuwe tas
      Leuk dat ik er een volger bij heb!

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten