Tutorial en gratis patroon: Eekhoorn-handpop in vilt (#projectblogboek 5/120)

Een drietal weken voor de herfstvakantie zaten de juf van de 2e kleuterklas en ik voor te bereiden voor het thema herfst. Ze had een boekje voorzien waar op elke pagina enkele eekhoorns te zien zijn. Ze wou die eekhoorns graag in het thema betrekken omdat die kleine lieverds nootjes verzamelen en verzamelen het subthema was waarrond we werkten. Voor het thema te starten, gingen we een wandeling maken. Het leek me leuk om 2 eekhoorntjes (liefst handpoppen) mee te nemen naar het park en hen af en toe al eens te komen laten piepen. Maar ja, wij hadden geen eekhoorn-handpoppen. En dus ging ik in het weekend aan de slag met mijn naaimachine en maakte ik deze 2 cuties.

Hier waren ze nog gezichtsloos, maar dat werd in orde gebracht voor ze in de handen van onze kleuters kwamen.

Het patroontje tekende ik zelf. Ik teken niet vaak zelf patronen simpelweg omdat ik niet goed kan tekenen. Maar ik vind dat het deze keer nog goed gelukt is en ik denk dat ik de komende tijd toch vaker ga proberen om zelf een patroontje te tekenen.

Probeersel 1
Wil je zelf ook een eekhoorn-handpop maken? Dan heb je het volgende materiaal nodig:
  • Het patroon (Dat kan je hier downloaden)
  • Bruine vilt (2 stukken van a4-formaat)
  • Beige vilt (1 stuk van a4-formaat)
  • Schaar
  • Ofwel naaimachine ofwel dikke (borduur)garen en een naald.
Stappenplan:
  1. Knip de patroondelen uit.
  2. Teken het patroondeel van het lichaam over op beide stukken bruine vilt. Het is een beetje puzzelen wat ook het patroondeel van de schaar moet uit deze bruine vilt gehaald worden.
  3. Knip uit.
  4. Teken het patroondeel van de buik over op de beige vilt en knip uit.
  5. Ikzelf stikte de hele handpop aan elkaar omdat ik de lieverdjes in de klas ken en stevigheid vereist was. Normaal gezien als ik vilt gebruik, zet ik alles met de hand aan elkaar. Ik gebruik hiervoor borduurgaren. 
  6. Naai de buik vast aan 1 patroondeel van het lichaam.
  7. Leg het andere patroondeel van het lichaam op de tafel en leg de staart rechts onderaan op het patroon. De staart wijst naar buiten en ligt ongeveer 1 cm op het patroon.
  8. Leg nu 2e deel van het lichaam (dat met de buik) er op en speld beide patroondelen op elkaar en naai vast. 
  9. Voor het gezichtje gebruikte ik wiebeloogjes die ik met een lijmpistool vastmaakte. Het mondje en het neusje tekende ik met een textielstift. Je kan het gezichtje ook er op borduren.

Afgewerkt zagen ze er dan zo uit:

Veel naai- en speelplezier ermee,

Miss Pixie

(Ooh, en dit telt ook voor #projectblogboek: "Deel een tutorial". Nog 115 te gaan)
                       

Reacties

  1. Heel leuk om als geschenk te geven ! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh hoe leuk gedaan en tof van je om er de uitleg bij te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Hoop dat de uitleg wat duidelijk is, ik vergat foto's te nemen :(

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten