Dagen zonder vlees: lasagne met gegrilde groenten en boursin

Al 30 dagen zonder vlees! Ok, 26 eigenlijk, want ik at al 4 keer vlees. Gewoon, omdat ik er echt echt zin in had. Voor deze dagen zonder vlees haalde ik enkele oude recepten boven en ontdekte ik ook nieuwe lekkernijen. Deze lasagne met gegrilde groenten en boursin is een resultaat van te kijken naar Masterchef en Jamie Olliver en daar dan mijn eigen twist aan te geven. En het viel in de smaak!

Voor 4 personen heb je de volgende ingrediënten nodig:
- 2 courgettes
- 1 aubergine
- 4 paprika's, gegrild en ontveld (ofwel 1 pot gegrilde paprika's)
- verse lasagnebladen
- 1 potje boursin cuisine met look en fijne kruiden
- 1 zakje geraspte mozarella
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 rode ui
- 1 teentje look
- olijfolie, zout, peper, oregano, paprika, laurier

We beginnen met de tomatensaus. Hak de ui en de look fijn. Stoof aan in 1 el olijfolie samen met 1 blaadje laurier. Voeg 1 blikje tomatenblokjes toe en een half blikje water. Kruid met peper, zout, paprika en oregano. Laat gedurende een tiental minuten pruttelen. Haal van het vuur en mix de saus fijn. (Vergeet het blad laurier er niet uit te halen).

Snij de groenten in de lengte in dunne plakjes. Gril de groenten in een voorverwarmde oven of bak ze kort op de grillpan. De paprika grilde ik niet zelf omdat we geen degelijke oven hebben. Ik kocht gegrilde paprika's in olie. Deze sneed ik in reepjes.





En dan kunnen we beginnen met de lasagne samen te stellen. Eerst een laagje gegrilde aubergine en paprika, dan mozarella, tomatensaus en  dan een laag pasta. Op de pasta smeer je een laag boursin. Dan herbegin je weer met groenten, deze keer courgette, en zo ga je verder tot de schotel gevuld is. Je eindigt met een laag tomatensaus en heel wat mozarella met een snuifje oregano. Mijn vriend doet niet mee aan dagen zonder vlees. Dus maakte ik voor hem een andere schotel. Bij elk laagje voegde ik enkele sneetjes prosciutto di parma toe. En ook dat viel in de smaak ;)



Zet de schotel gedurende 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200°. Dien om met een slaatje of een stukje brood en geniet van dit veggie comfortfood!

Smakelijk,

Miss Pixie                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Reacties

  1. voor ik deze post las, riep ik altijd "ik lust geen lasagne". maar ik ga het nu toch eens proberen.
    als ik lees hoe je het allemaal maakt, lust ik eigenlijk quasi alle ingrediënten toch... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen lasagne lusten? Dat is toch keilekker? Maar ik eet nu wel héél graag Italiaans en alles waar maar iets van pasta aan te pas komt.
      Misschien deze dan toch eens uittesten? Laat me maar weten wat je er van vond :)

      Verwijderen
  2. Ik wil deze ook eens gaan maken,eet bijna geen vlees maar lust super graag groenten ;-) recept is opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet ook graag groenten en liefst veel soorten tegelijk :) Dus dit is een topper!

      Verwijderen
  3. Blij dat ik niet de enige ben die al een paar keer zondigde....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik heb telkens met hetzelfde gezondigd: spaghetti en balletjes in tomatensaus <3 :p

      Verwijderen
  4. Ziet er lekker uit! K ga 'm pinnen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh leuk, ik word gepind! #feelingfamous ;p
      Laat me maar weten wat je er van vond!

      Verwijderen
  5. Ziet er lekker uit! K ga 'm pinnen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt, ik testte hem en hij is echt overheerlijk (en de vriend vond hem ook echt geslaagd). Staat deze week nogmaals op het weekmenu!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten