DIY: Hoe organiseer je een geslaagd nineties-feestje?

Afgelopen vrijdag was ik jarig. Meestal vier ik mijn verjaardag met familie of enkel met mijn vriend. Maar dit jaar wou ik eens iets anders. Ik besloot om een feestje te geven. En vermits ik een kind ben van de nineties leek het me wel leuk om te gaan voor een nineties-thema.

Het werd een superleuke avond. Zo eentje met mensen die op tafel dansten (I plead guilty) en heel wat schoenen die aan kant stonden. De Breezers gingen vlotjes binnen en er werd luidkeels meegezongen met alle hits. Ik heb echt een avondje mijn jeugd herbeleefd.

Ook zin in een nineties-feestje? Met deze 5 tips kan het alvast niet misgaan.
  1. Vraag iedereen om zich te kleden zoals in de nineties en organiseer een wedstrijd voor de best verklede gast.

  2. De kledij van de nineties is iets wat mij betreft in de nineties mag blijven. Maar voor 1 avond mocht ze weer boven worden gehaald. Ik liet me inspireren door D.J. uit Full House. Wat er nog de revue passeerde: Ma Flodder en Keesje Flodder, Britney Spears, grunge-outfits, fans van The Backstreet Boys & The Spice Girls, ... Het was echt geniaal!


  3. Zorg voor aangepaste versiering
    Ik dacht eens na over dingen die de nineties typeerden: flippo's, boybands en girlbands, muziekcassettes, videocassettes, ... en ging daarmee aan de slag.

    - Een collega van mij zorgde voor posters van The Backstreet Boys & Take That die we doorheen de zaal ophingen.

    - Bij me thuis staat nog steeds onze hele video-collectie. Ik nam er enkele mee en gebruikte die om een tafel met snoep (buisjes Smarties, popcorn, ...) in te kleden als een videotheek. Want ook dat was hip in de nineties.

    - Ook wou ik graag slingers ophangen. Maar geen gewone vlaggetjes. Ik maakte er met muziekcassettes en de hoesjes van singletjes (lang leve de kringloopwinkel!). Deze slingers zijn heel eenvoudig om te maken:
1. Benodigdheden: muziekcassettes, stevig touw, schaar
2. Knip een stuk touw van ongeveer 1m. Haal het uiteinde door een van de gaatjes.
3. Maak een dubbele knoop.
4. Ga zo verder tot je een hele slinger hebt.
Door het gewicht van de MC's gebruik je best stevig touw én stevige plakband.
1. Benodigdheden: singles, touw, schaar, plakband
2. Haal de cd's uit de hoesjes
3. Knip een stuk touw van ongeveer 1m. Plak om de 5 cm een hoesje vast aan het touw.
Van dichtbij zie je de plakband, maar als de slinger ophangt, zie je dit niet meer.
- De cd's die in de hoesjes zaten hing ik aan een touwtje en werden doorheen de hele zaal op gehangen.

Foto genomen door Gaëtane. Thanks daarvoor meid!
3. Zorg voor een leuke photoboot

Zorg voor blijvende herrinneringen met een photoboot. Wij versierden een hoekje van de zaal met posters, cd's, cassettes, ..  zodat het er nog het meest uitzag als de gemiddelde puberkamer back than.

Zulle foto's zijn natuurlijk het leukst met bijpassende props. Online vind je er een hele boel. Ik koos voor deze op Etsy. Kopen, downloaden, knippen (ik lamineerde ze voor extra stevigheid), op een stokje plakken en klaar. Fun gegarandeerd.

Alweer een foto genomen door Gaëtane :)
Je kan gaan voor de all the way nineties approach en enkele wegwerpkodakjes kopen of je pakt het iets meer hedendaags aan en laat iedereen zijn foto's sharen met een aangepaste hashtag. Ik deed dat laatste en nam ook enkele foto's met mijn nieuwe Instax Mini (hier vertel ik jullie later wel nog eens over).

Shake it, shake it, shake it like a polaroid picture...

4. Maak een leuke muziekmix met alle genres uit de nineties.

Er werd echt heel wat goeie muziek gemaakt in de nineties. Een avond is natuurlijk te weinig om alles te spelen, dus zorg zeker dat alle genres aan bod komen. En geef je gasten zeker de kans om verzoeknummers aan te vragen.

En hoe later op de avond ... hoe meer van deze taferelen :p
#CottonEyeJoe
#Treintjemaken
(Nog later volgden er een polonaise, de Marie Louise, ...)
5. Kies voor food en drinks uit de nineties.
Die foods vond ik nogal moeilijk. Ik had wel een heleboel snoep die mij deed denken aan de nineties en verder kozen we voor chips, Tuc koekjes, mini-pizza's, ...

Qua drank was de keuze sneller gemaakt: Barcardi Breezer in verschillende vrolijke kleurtjes, Smirnoff Ice, Eristoff, ... en dan ook nog heel veel bier.

En als je dan net als mij collega's hebt die als verrassing een dansje voorbereidden (5, 6, 7, 8, ...), dan is het ijs direct gebroken en heb je een spetterend feestje!

Nog meer nineties-inspiratie nodig? Neem dan zeker eens een kijkje op dit Pinterestbord waar ik allerlei inspiratie verzamelde. Hoe vier jij je verjaardag? Organiseerde jij ook al eens een thema-feestje? Hoe pakte je dit aan?

Liefs,
Miss Pixie

P.S.: Nog eens een heel dikke merci aan iedereen die er was en die er voor mij zo een fantastische avond van heeft gemaakt!

Reacties

  1. Wauw, jij hebt er veel tijd in gestoken. Ik organiseerde voor mijn 30ste een Johnny en Marina party. Dat was ook een toppertje, geen treintjes en polonaises. Wel hakken en gabberen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zalig, Johnny & Marina ^^
      Dat wil ik zeker ook ooit nog eens doen :)

      Verwijderen
  2. Het ziet er alleszins super uit! Nog eens een gelukkige verjaardag langs deze wijze. En nu zit ik spontaan met CottonEye Joe in mijn hoofd door aan de 90s te denken, en dat is voor de rest van de dag vrees ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      En jup, dat zijn echt nummers die in je hoofd blijven plakken ;)

      Verwijderen
  3. klinkt allemaal fantastisch! ik hoop al jaren dat er eens iemand een verrassingsfeestje voor mij organiseert, tot op heden noppes :D Binnen een maand is het hier weer zover :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was geen verrassingsfeestje, ik organiseerde het zelf.
      Ik denk ook dat ik anders nog lang zou kunnen wachten :p
      Ik zal meehopen voor jou ;)

      Verwijderen
  4. Nothing beats a good theme party :-) Nog een late gelukkige verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk idee om te doen. Ik ga over goed een maand ook een feest in dit thema houden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten