Mijn strijd tegen de burnout-kilo's: een update.

Vorige maand deelde ik met jullie mijn verhaal over de strijd met mijn burnout-kilo's. Een persoonlijke post die niet eenvoudig was om te schrijven. Ik ben wel blij dat ik het deed, want ik kreeg opnieuw veel reacties van mensen die zich in mijn verhaal herkenden. En daar haal ik kracht uit.



Ondertussen zijn we dus bijna een maand verder en ben ik ongeveer een anderhalve maand bezig met het 5:2 dieet. Jup, nog steeds. En jup, ook nog steeds onder protest. Al blijf ik er bij dat het de juiste manier is voor mij om af te vallen en later ook om op gewicht te blijven. Ik kwam ongeveer 10 kg aan die ik er maar niet afkreeg. Mijn doel is om er ongeveer 7 af te vallen. Ondertussen ben ik er 4,5 kwijt.

Ik vind de benaming dieet trouwens helemaal niet juist. Het voelt helemaal niet als een dieet, maar als een aanpassing van mijn levensstijl. Ik doe momenteel twee vastendagen per week waarbij ik ongeveer 450 kcal eet. Tijdens de andere weekdagen doe ik een soort van opletdagen. Dat wil zeggen dat ik gewoon eet zoals ik dat anders zou doen, maar niet zot doe. Dus geen fastfood of desserts. Al zijn er wel weekdagen waarop dit uitzonderlijk eens gebeurd. Ik hou op vastendagen en opletdagen ook nauwgezet bij wat ik eet in de app My Fitness Pall


Italiaans geïnspireerd slaatje van ongeveer 200 kcal.

Maar in het weekend, tjah, dan mag het allemaal wat losser en chiller. Geen app dus en al helemaal niet opletten wat ik eet. Zo waren er de afgelopen maand 2 huwelijken, 1 babyborrel, diverse optredens van het lief, foodtruckfestival en een marktje. Op al die gelegenheden heb ik gewoon mijn goesting gegeten (inclusief dessertenbuffet) om dan zonder problemen de maandag erop een dagje te vasten.


Foodtruckfestival: nachos en een cider als apero. Daarna volgde er nog een hamburger.
Diezelfde dag gingen we ook naar een babyborrel waar er een groot dessertenbuffet was.

Ik kijk er zelfs naar uit, naar die vastendagen. Want het is duidelijk. Ik beslis op zondag wat ik de hele week ga eten en reken het direct allemaal uit voor mijn 2 vastendagen. En het is ook niet dat ik op die dagen honger lijd of amper eet. In tegendeel. Je zou er je van verbazen wat je voor ongeveer 450 kcal kan eten. 

Meestal ziet een vastendag er zo uit:
  • Ontbijt: koffie met melk
  • Tussendoor: water of soms een Nalu
  • Lunch: Royco Minute soep
  • Tussendoor: water, koffie en soms een rijstwafel
  • Diner: heel variërend eigenlijk, meestal een slaatje met iets van mager vlees of een (wortel)wrap. Vorige week at ik chili sin carne met een beetje bruine rijst. Een omelet staat er ook wel eens op het menu.
  • Dessert: stukje fruit, een Vitalinea Break yoghurt, perenijsje (AH),  ...
Wortelwrap (AH) met rauwkost, kalkoenspek en een beetje yoghurt. Ongeveer 220kcal.

Zoals ik al zei in mijn vorige post: mijn burnout heeft al enkele veldslagen gewonnen, maar deze zal ik winnen. Wie van jullie heeft ervaring met het 5:2 dieet? Hebben jullie nog tips voor lekkere maaltijden voor vastendagen? Zijn er hier nog lezers die zweren bij een ander dieet? Ik hoor het graag.

Meer lezen over het 5:2 dieet? Ik las het boek van Kate Harrington dat je op Bol kan kopen als paperback voor €10 of als e-book voor €6,99. De Vlaamse Lien Braekevelt schreef er ook een boek over dat je voor €19,99 kan bestellen. Aan dat boek is ook een leuke Facebookgroep gekoppeld.

Liefs,
Miss Pixie




Reacties

  1. Hey, volgende week zit ik aan mijn honderste vastendag. Na 7 jaar extra kilo's door zwangerschappen en emo-eten, ben ik nu net geen 20 kilo kwijt. Ondanks vele feestjes, dessertjes en bbq. Ik heb eindelijk terug een hongergevoel en eet veel minder suiker nu. Ik krijg voornamelijk positieve reacties, sommige mensen hebben hun bedenkingen maar dat trek ik mij niet aan. Dit is het enige dieet dat voor mij werkt zoals het zou moeten. Wat ik vaak maak op een (drukke) vastendag: gestoomde broccoli en bloemkool met zalm: ong 400kcal in totaal (of een andere vis: dan ong 300kcal). Geen fancy stomer nodig, ik zet gewoon een vergiet in mijn pot kokend water. Veel succes, die 7 kilo haal je zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waauw! Proficiat met alle kilo's en de 100e vastendag!
      Ik heb nu ook terug een verzadigingsgevoel en dat is wel fijn. Om eindelijk terug het gevoel te hebben van ik heb genoeg.

      Verwijderen
  2. Tips niet maar ik ga uw tips wel gebruiken want de buren-out kilo's zijn er bij aan het bij komen. Doe zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij moet er nu vooral aan denken om lief te zijn voor je lijf. Weet uit ervaring dat het tijd vraagt voor je lichaam klaar is om te diëten.
      Veel sterkte en dikke knuffel!

      Verwijderen
  3. Ik ging een paar jaar geleden naar de diëtiste en kreeg daar een aangepast dieet. Intussen zijn er wel al heel wat kilo's terug bij omdat ik veel minder oplette de afgelopen weken. Dus misschien moet ik het wel.eens terug opnemen. Gelukkig sport ik nu wel 3 keer per week waardoor het visueel al bij al nogal meevalt :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn voor jou dat de diëtiste hielp :) Ik had niet echt een klik met mijn diëtiste en kon me niet vinden in het voedingsplan.

      Verwijderen
  4. Geen burn-out kilo's, maar gewone gulzigheid kilo's ;-) Ik begon vorig jaar in september met het 2/5-dieet en verloor zo 8 kilo. Nu doe ik het nog steeds, maar let veel minder op en er zijn de laatste maanden ook veel zonde-weken geweest. Ik kwam weer een kleine 2 kilo bij, wat ik eigenlijk erger had verwacht. Na de zomer ga ik er weer ten volle aan beginnen om die 2 terug kwijt te raken en terug verder te streven naar mijn doelgewicht van vorig jaar, wat nog een extra 5 kilo betekent.
    Ik heb ook al veel sceptici gehoord en zelf stond ik er ook behoorlijk sceptisch tegen toen ik er aan begon. Maar tot nu toe is het het enige dieet dat werkt bij mij, terwijl het niet mijn volledige leven overheerst.
    Succes nog! Ge zijt al goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten