donderdag 19 oktober 2017

All about Etsy (1)

Ik droomde al enkele jaren van een webshop met mijn zelfgemaakte spulletjes. Vorig jaar zette ik eindelijk de stap en opende ik een eigen shop. Dat deed ik op Etsy. Sindsdien krijg ik regelmatig vragen over Etsy is en hoe het werkt. Daarom besloot ik er enkele blogs over te schrijven.



Wat is Etsy & hoe werkt het?


Wat is Etsy?

Etsy is een wereldwijde online marktplaats voor kleine ondernemers. Het werd in 2005 opgericht in Amerika en is uitgegroeid tot een wereldwijd succes met 1,8 miljoen verkopers. Je kan de website het best vergelijken met een online winkelcentrum waar iedereen een eigen winkeltje kan in openen. In het begin kon je enkel handgemaakte items verkopen, daarna voegden ze ook vintage items en craftmaterialen toe. Het is de place to be voor unieke items.

Hoe werkt het?

In een volgende post leg ik stap voor stap uit hoe je een Etsy-shop opstart. Hier leg ik gewoon kort even uit op welke manier de website werkt. Een account creëren - en shop openen - op Etsy is gratis. 

Maar hoe verdienen ze dan hun geld? Wel, per listing (= item dat je online zet) betaal je een fee van $ 0,20 voor 5 maanden. Als je het item daarna online wil houden, betaal je opnieuw een fee van $ 0,20. Daarnaast is het ook zo dat als meerdere stuks van 1 item aanbiedt en er eentje verkocht wordt, je listing automatisch wordt vernieuwd en je opnieuw een fee moet betalen. 

Naast de fee om je listing online te zetten, rekent Etsy ook nog commissie. Dat is 3,5% per item dat je verkoopt. Extra inkomsten halen ze van promoted listings. Een promoted listing is wanneer je als verkoper een bepaald bedrag investeert om je items meer in the picture te krijgen. En dat kan af en toe wel eens nodig zijn, want met 1,8 miljoen winkels zie je als shopper soms door de bomen het bos niet meer. Je hoeft deze bedragen trouwens niet elke keer direct te betalen. Alles wordt bijgehouden op je rekening die je op het einde van de maand ontvangt en moet betalen.



Waarom Etsy?

Waarom ik om te starten koos voor Etsy i.p.v. een eigen webshop? Daar zijn verschillende redenen voor:
  • Eenvoudig en laagdrempelig
  • Zo goed als geen opstartkosten
  • Je hebt een wereldwijd publiek
  • Veel minder werk om op te starten en minder onderhoudswerk dan een eigen webshop (en dat leek me ook minder stresserend)
  • Alle betalingen lopen via hen en ze bieden verschillende betaalmogelijkheden aan
Tijdens deze reeks laat ik ook regelmatig collega Etsysellers aan het woord. Eline van Studio Maddy vertelt waarom zij voor Etsy koos:

Voor mij was de keuze voor Etsy snel gemaakt. Ik had al eerdere ervaringen met het opzetten van een webshop via Etsy en volg het platform al lang. Een shop op Etsy heeft niet veel opties qua lay-out etc, maar dat is voor mij eigenlijk een pluspunt. Allemaal dingen waar je niet hoeft aan te denken bij het opzetten van je webshop waardoor je je op je producten kan concentreren. Bovendien kennen steeds meer mensen Etsy, waardoor de drempel wat lager is om tot een aankoop over te gaan. Voorlopig valt de verkoop op Etsy wat tegen (vroeger was dat toch een pak makkelijker, er zitten nu veel meer verkopers op het platform), dus ik ga mij binnenkort wat meer verdiepen in de Etsy SEO en ga wat meer reclame maken op mijn persoonlijke platformen. Ik ben trouwens ook niet van plan om Etsy als enige verkoopplatform te blijven gebruiken. Etsy is voor mij het gemakkelijke eerste (op)stapje. Op termijn denk ik zeker aan een eigen webshop.

Ik hoop via deze post toch al enkele van jullie vragen over Etsy te hebben beantwoord. In een volgende post leg ik jullie uit hoe je stap voor stap een winkel opstart en wat je daarvoor nodig hebt. Heb jij nog vragen over Etsy? Of heb jij zelf een shop en wil je daarover iets delen? Mail dan gerust naar misspixiesblog@gmail.com :)

Liefs,
Miss Pixie

4 opmerkingen:

  1. Goed dat je hierover blogt want voorlopig "durf" ik dat niet aan... Stom hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er eentje sinds 2010. Momenteel staat er niet veel meer in. Ik vind etsy handig omdat je eens het klaar is er niet veel meer moet in doen. Maar als je snel veel wil verkopen is dat op etsy niet zo makkelijk: je verzuipt idd wel wat in de grote hoeveelheid shopjes op etsy. Ik vind dat zelf niet zo erg omdat ik niet als hoofddoel heb om te verkopen: ik maak gewoon zo veel dat het wat in de kast ligt te verpieteren en dat vind ik zonde. Dus verkoop ik wat via etsy. Maar bij mij ligt de nadruk op het maken, niet het verkopen. Dat is maar een zijprojectje of zo.
    Soit, veel plezier met je shopje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!

    Bedankt voor dit bericht! Ikzelf ben ook al even aan het overwegen om er één te starten, maar ik vroeg me af: hoe zit het met belastingen en dergelijke? Moet je je inschrijven als zelfstandige of is dat in het begin (nog) niet nodig! Ik vind hier op het internet niet echt eenduidige informatie over...
    Alvast bedankt! (en nog veel plezier met je shop!)

    BeantwoordenVerwijderen