All about Etsy (2)

In mijn vorige All about Etsy-post vertelde ik jullie meer over wat Etsy precies is en hoe het algemeen werkt. De bedoeling was dat ik in deze post stap voor stap uit de doeken zou doen hoe je er nu eentje start. Maar ik kreeg via Instagram, mail en op de blog zelf enkele vragen die ik beter eerst beantwoord. De meeste vragen zijn ivm regelgeving omdat die op de website van Etsy zelf niet zo duidelijk is.



Regelgeving


Wat zegt Etsy zelf?

Ik kreeg heel wat vragen over BTW-nummers en zelfstandig zijn om een Etsyshop te mogen openen. Met telkens de opmerking dat daar op Etsy zelf weinig over te vinden was. En dat klopt. Ze gaan er bij Etsy van uit dat je de regelgeving van je eigen land (en in ons geval ook van de Europese Unie) volgt. Hierover nog meer.

Het reglement dat Etsy zelf opstelt voor haar verkopers is heel simpel:
  • Je producten vallen binnen 1 van de drie toegelaten categorieën (vintage, handgemaakt of craft supplies).
  • Bij het maken van je producten houd je rekening met eventuele intellectuele rechten van je producten (bvb wanneer je items verkoopt met quotes op van Disney). 
  • Je hanteert een duidelijke customer policy met aandacht voor privacy.
  • Je bent in het bezit van een kredietkaart, al zijn daar in sommige landen uitzonderingen op.
Meer over Etsy Legal kan je HIER lezen.




Belgische wetgeving i.v.m. webshops

Wanneer je een georganiseerde, regelmatige basis verkoopt dan doe je dat als zelfstandige. Een webshop, en bijgevolg ook een Etsyshop, is een georganiseerde manier van verkopen dus dit MOET onder een zelfstandigen statuut. 

Je kan er echter als bijberoeper wel voor kiezen om dit te doen als kleine onderneming vrijgesteld van BTW als je op een jaar minder dan €25000 omzet maakt. Je moet dan geen BTW aanrekenen, maar kan dan ook geen BTW inbrengen en recupereren. De enige kosten die je dan hebt, is je sociale bijdrage en die is vrij beperkt als je bijberoeper bent.

En wat met marktjes? Wel, als je geen shop hebt, maar wel af en toe eens standhouder bent op een marktje met handgemaakte spulletjes dan kan dit zonder dat je zelfstandig bent. Je vult dit op je personenbelasting dan in als eenmalige bijverdienste. Maar hoe dit allemaal exact werkt, weet ik ook niet zeker. Dus ik raad zeker aan om eens te gaan informeren bij een goede boekhouder of bij UNIZO. Ook op de websites van Zenito en Xerius vind je tonnen aan informatie.



Voorwaarden om zelfstandig te worden

Er zijn enkele basisvoorwaarden waaraan je moet voldoen om van start te mogen gaan als zelfstandige:
  • Je bent minimum 18 jaar
  • Je bent Belg (of onderdaan van de Europese Economische Ruimte)
  • Je beschikt over de juiste diploma's, certificaten of attesten. Zo heb je o.a. een attest bedrijfsbeheer nodig. Voor sommige zelfstandige praktijken heb je een extra attest beroepsbekwaamheid nodig. 
En dan zijn er natuurlijk nog een aantal opstartvoorwaarden waar je moet aan voldoen:
  • Je hebt een ondernemingsnummer
  • Je bent verplicht je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
  • Je start een professionele bankrekening
Ik hoop via deze post toch wat meer duidelijkheid heb geschept over het wettelijke stukje van Etsy. In een volgende post leg ik jullie dan uit hoe je stap voor stap een winkel opstart en zorg ik voor gratis listings! Heb jij nog vragen over Etsy? Of heb jij zelf een shop en wil je daarover iets delen? Mail dan gerust naar misspixiesblog@gmail.com :)

Liefs,
Miss Pixie

P.S.: Made by Miss Pixie bestaat 1 jaar! Daarom betaal je nog tot zondag 5/11 geen verzendkosten op ALLE items in de webshop. Morgen en zaterdag zijn er nog extra acties die je kan terugvinden op de Facebookpagina van Made by Miss Pixie.

Reacties

  1. Ik denk dat je heel wat mensen wat opzoekwerk bespaart door dit te delen.
    De mensheid vooruithelpen : yay!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het :) Want het is inderdaad allemaal niet zo duidelijk en vraagt veel werk.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze duidelijke info! Na lang lezen, zowel op Etsy als cursussen bedrijfsbeheer of andere sites, vind ik dit nog de duidelijkste info!
    Doe jij de boekhouding zelf? Heb je daar nog tips voor? Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie info! Ik heb zelf heel lang moeten zoeken voor ik gevonden had of je "zelfstandige" moet worden voor je Etsyshop. Ik ben het dus ook geworden, in bijberoep, maar vind het wel een heel gedoe voor die paar artikeltjes die ik verkoop.
    Net als Jill ben ik ook benieuwd of je zelf je boekhouding doet en er tips voor hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik sta op het punt om ook te starten 😉. Nog geen ondernemingsnummer ofzo, wel een aparte bankrekening geopend. Maar de schrschrsk voor de boekhouding is een vd dingen die me tegen houden. Niet zozeer het bijhouden van in- en uitgaven, maar onwetendheid IVM wat waar doorgeven, controles Ed..(en schrik om domme vragen te stellen want ik ken er niets van, haha)

      Verwijderen
    2. Hey Jill, wat verkoop je? Wat is je winkel op Etsy?
      Ik heb mijn ondernemingsnummer enkel om in orde te zijn voor de belastingen, want het is maar een hobby dus ik verkoop niet veel. Alle "echte" ondernemers die ik ken, raden aan je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder. Als ik genoeg inkomsten zou hebben om die te betalen, zou ik dat zeker ook doen. :-) De extra provinciebelasting die ik moet betalen is wel een tegenvaller. Mijn voorlopige conclusie is dat ik veel meer moet verkopen, ofwel ermee ophouden...

      Verwijderen
  4. Hallo, ik ben nu zo blij, want vandaag heb ik mijn geleende bedrag van $ 60.000 van dit goede bedrijf gekregen nadat ik andere bedrijven afzonderlijk heb geprobeerd, maar het mocht niet baten hier zag ik de advertentie van Joan Finance firma en ik besloot het te proberen en ik volgde al hun instructies en hier ben ik vandaag blij, je kunt ook contact met hen opnemen als je een snelle lening nodig hebt, neem nu contact met hen op via deze e-mail: (contact@joanfinancefirm.com) of whatsapp: +919144909366

    Website: www.joanfinancefirm.com

    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten