All about Etsy (3)

Het is zo ver, de blogpost waarbij ik jullie uitleg hoe je nu zo een Etsy shop opstart. In een eerste post vertelde ik jullie wat Etsy precies is en in een tweede post beantwoordde ik al jullie vragen i.v.m. het wettelijke luik. De shop openen op zich is niet zo veel werk, hem vullen daar in tegen ... Dus we starten met wat tips i.v.m. voorbereiding.



Een shop starten


Voorbereidingen

Oké, je bent er aan uit dat Etsy de manier is om je webshop te starten. En waarschijnlijk heb je ook wel al een idee wat je wil verkopen. Dan sta je al ver. Maar voor je echt aan de slag gaat, zijn er nog enkele dingen waar je moet over nadenken en mee aan de slag gaan.
  • Naam van je shop
    Hoe wil je jouw shop noemen? Is deze naam nog vrij? Check zeker ook social media of de naam van je shop daar nog niet bezet is. Hier vind je handige tips om een naam te kiezen.
  • Logo en banner
    Heb je al een logo voor je shop? Je kan hier zelf mee aan de slag via programma's zoals PicMonkey & Canva. Of je kan iets laten ontwerpen. Laat het logo zeker terug komen in je banner die bovenaan je shop staat.


    Ik maakte mijn logo en banner via PicMonkey. 

  • Foto's van je items
    Eens je shop gestart is, kan je listings online zetten. Het is handig als je jouw foto's al genomen hebt en ze bewerkt zijn. Denk eraan om foto's te nemen uit verschillende posities, eventueel met model, close-ups, ... zodat je potentiële klant echt wel weet wat het product is.
  • Prijzen
    Denk op voorhand al na over de prijs van je items. Want eens je bezig bent met je listings online te zetten, wil je niet nog beginnen rekenen. Hou rekening met de kosten van je materiaal - denk daarbij ook aan de listing fee en de commissie achteraf- en de tijd die je in elk item steekt. En natuurlijk ook eventuele BTW.
  • Social media
    Het kan handig zijn om al enkele social media kanalen aan te maken waar je teasers op post voor je winkel live gaat.
  • Een account op Etsy
    Kocht je al eens iets op Etsy? Dan heb je waarschijnlijk al een account. Anders maak je best eentje aan zodat je direct aan de slag kan.
  • Kredietkaart op naam van de zaak
    Het handige aan Etsy is dat alle betalingen via hen gaan. Je moet als Belgische verkoper echter wel een kredietkaart hebben om te linken aan je account. Dat kan Visa zijn, maar ook Mastercard, ...

Ready, set, go

Oké, alles afgevinkt bij het lijstje met voorbereidingen? Dan gaan we echt aan de slag!
  1. Om je shop een duwtje in de rug te geven, is het altijd leuk te starten met free listings. Die kan je krijgen als je jouw shop start via een refarrel link. Bij mij is dat deze http://etsy.me/2mjJ3VH. Als je via die link start met jouw shop worden we beide beloond met 40 gratis listings.
  2. Wanneer je op de link klikt, kom je op pagina waar in het midden staat "shop openen". Daar klik je op.
  3. Nu kom je op een pagina waar je jouw shop kan instellen.
    Eerst algemene gegevens.
    Dan je shopnaam.
    Daarna moet je al enkele listings toevoegen.
    Dan volgt er de betalinggegevens. (Hou die kredietkaart en je BTW-nummer in de aanslag)
    En tot slot de facturatiegegevens.
  4. En voila, jouw Etsy-shop staat online! Nu kan je hem verder aanvullen met mooie spulletjes.
Zo simpel is het om een Etsy-shop te starten. Nu is het belangrijk om regelmatig nieuwe listings toe te voegen aan je shop en reclame te maken. Dat kan bijvoorbeeld via promoted listings of via social media. 

Hebben jullie nog vragen i.v.m. Etsy? Dan beantwoord ik ze met veel plezier! Ik hoop dat ik met deze blogreeks enkele twijfelaars over de streep heb kunnen trekken.

Reacties

  1. Hallo, ik lees juist je bericht en heb vandaag mijn shop geopend. Kan ik nog aan die gratis listing komen ? Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan lukt het normaal gezien niet meer. Het werkt enkel als je vanaf de link start om je shop te starten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten