How I bullet journal: Christmas pages

**For English scroll down**



Ja, ik weet het. Het is begin november. Sinterklaas is nog niet eens gepasseerd. Waarom zou je dan in Godsnaam al bloggen over kerstpagina's in je bullet journal? Ik kan er niet aan doen, maar ik ben al volop in kerststemming. Misschien ligt het wel aan de voorbereiding op alle kerstmarkten die ik met de webshop doe of aan het feit dat dat alle winkels er nu al uitzien als de Kerstman zijn fabriek ontploft is.

Het is wel een feit dat de kerstperiode druk is. En als ik nog maar denk over alles wat met de feestdagen te maken heeft ontploft mijn hoofd bijna. Dus mijn BuJo is mijn perfecte redmiddel om allerlei lijstjes, trackers en braindumps ivm het eindejaar kwijt te kunnen. 

Beginnen deed ik met mijn wishlist. Een heel belangrijke pagina om af en toe eens in het zicht te leggen bij je wederhelft ;) Ik versierde de pagina met leuke washi die ik ooit eens bij Hema kocht en tekende kleine pakjes met daarnaast het item dat ik graag wil. Ik probeer dit jaar voor Kerst vooral bij kleine, Belgische ondernemers te shoppen en dat zie je ook op mijn wishlist.




Na mijn wishlist volgde een dubbele spread voor de pakjes die ik wil kopen of maken. Ik maakte 5 kolommen: naam van de persoon, het cadeau-idee, een vakje om aan te duiden of ik het pakje heb gemaakt en eentje of ik het heb gekocht en dan een laatste kolom om aan te duiden of het pakje ingepakt is.


Ik gebruikte mijn Staedtler triplus fineliners voor al mijn kerstpagina's.
De washitape komt zowat van overal :)


Ondertussen zijn onze kerstplannen stilaan duidelijk aan het worden en dat vraagt om nog een nieuwe pagina. We gaan kerstmis doorbrengen bij mijn vriend zijn familie in Frankrijk. Hij heeft daar een heel grote familie dus besloten we te gaan voor een soort van gevulde kerstsokken als cadeau per gezin. Dus komt er nog een pagina met ideetjes voor stocking stuffers

Daarna maakte ik een lijst met personen aan wie ik een kerstkaartje wil sturen. Ik ben zo het type dat jaarlijks ongeveer 50 kaartjes schrijft, dus dan is zo een spread echt wel nodig! Ik maakte een onderscheid tussen verschillende groepen van mensen: familie, vrienden, bijberoep, ... met telkens 2 kolommetjes naast om af te vinken. Eentje om aan te duiden of het geschreven is en eentje om aan te duiden of het verzonden is. Handig hierbij is eventueel ook een pagina met alle adressen van je familie en vrienden. Vorig jaar heb ik bij deze pagina ook alle namen gemarkeerd van wie ik een kerstkaartje ontving. 




Ik maakte ook een leuke x-mas countdown pagina waarbij ik een slinger lichtjes tekenden en ik elke dag een nieuw lampje mag kleuren. Mijn tekenkunsten konden beter, maar ja, het doel is duidelijk. Een andere aanpak is om in december een soort van adventkalender in je BuJo te tekenen. Ik begon gewoon al heel vroeg af te tellen :p




Als jij degene bent die het kerstdiner organiseert, kan je jouw BuJo perfect gebruiken om dat voor te bereiden. Ik denk dan aan menuplanning, recepten verzamelen, boodschappenlijstje maken, een lijstje met het de genodigden (en eventueel dingen waar je moet aan denken ivm hun eetpatroon), een lijstje van wie wat meebrengt naar het kerstdiner, ideetjes voor tafelversiering, de plaatsverdeling aan tafel, ... 

Nog enkele andere leuke ideetjes voor pagina's waarvan ik in december zeker enkele ga toevoegen:

  • Een nice and naughy list: op de eerste ga ik elke dag een klein gelukje noteren en op de andere een guilty pleasure van elke dag (ik vermoed dat daar regelmatig iets met veel chocola of marsepein zal staan :p)
  • Holiday favorites: een lijstje met al mijn favoriete dingen tijdens de feesten gaande van het eten tot outfits enzovoort
  • Een eindejaars-bucket list 
  • Een pagina met familie tradities tijdens de feestdagen
  • Een lijstje met dingen om dankbaar voor te zijn
  • Lijst met kerstfilms
  • Lijstje met leuke activiteiten en events in de buurt tijdens de eindejaarsperiode zoals bijvoorbeeld kerstmarkten
  • ...
Nog meer inspiratie nodig? Bij Carrefour krijgen nu al hun Drive klanten een leuk bullet journal schriftje met vooraan nog enkele leuke voorbeelden en tips (ook voor de feestdagen!) en daarna een heleboel lege pagina's met kleine ruitjes om zelf aan de slag te gaan. Een ideaal boekje om al je kerstplanning in te doen of om alvast wat spreads te oefenen voor het nieuwe jaar. 


Dankjewel voor het leuke pakketje Carrefour!

Het schriftje heeft wel glanzend papier wat werken met markers en stiftjes ietsje moeilijker maakt. Maar doordat het een dun schriftje is, is het wel echt ideaal om wat te oefenen en je eigen ding te zoeken. Verder ontvangen alle Drive-klanten bij al hun bestellingen tussen 23/10 en 16/12 een kaartje met een BuJo-tip van Kelly Deriemaeker. En ook daar zit wat o.a. wat leuks en handig voor de feestdagen bij. Klant van Carrefour Drive maar ontving je nog geen Bullet Journal schriftje? Dan kan je contact opnemen met de klantendienst.

Wie is er ook al bezig met kerstmis te plannen? Ik ben toch niet de enige die al kerstpagina's in haar BuJo heeft? Of wel?

Liefs,
Miss Pixie

P.S.: Wil je ook een bullet journal starten in het nieuwe jaar, maar weet je niet hoe? Op het einde van het jaar plan ik nog enkele huiskamer workshops in bij me thuis in Ninove:

- Zondag 17/12 van 9u-12u: Start to bullet journal
- Zondag 17/12 van 14u-16.30u: Van goed voornemen naar doel via je Bullet Journal
- Vrijdag 29/12 van 19u-21.30u: Van goed voornemen naar doel via je Bullet Journal
- Zaterdag 30/12 van 13.30u-16.30u: Start to bullet journal
Meer info of inschrijven via PB of madebymisspixie@gmail.com



*****



I know Halloween is only just over and that it still has to be Thanksgiving, but still... I am really already in a Christmassy mood. So I've already started on my Christmas pages in my bullet journal. You can call me a little crazy, but at least I will be prepared in time this year!

The first page I made was my wishlist. I've added some cute washi on the top and bottom of the page and then drawn little presents. Next to each one I wrote down stuff that I'd like to get from Santa this year. Once in a while I leave my BuJo open on this page while it lies on my desk and my boyfriend is around ;)



The next spread I made is a list with gifts I want to make or buy for everyone. I made different rows to keep a nice overview: one to write down the names, one for the gift ideas, one to mark if I finished making it & one to mark if the gift is bought and the last row is to check off when the gift is wrapped. 




We decided to spend the holidays in France with my boyfriends family. Because he has a really huge family we decided on giving a present per family. Something with al kinds of little things in it. So I will also add a stocking stuffers page to write down ideas for that.

The next page I made is one to track all the Christmascards I want to write. I broke down the pages into groups of people: family, friends, college friends, ... & wrote down each of their names. Next to each name I made to rows: one to cross of when the card is written and one when the card is send. Last year I used the same spread to track the cards I received by using a highlighter and mark the names. Another handy list to keep next to this is one with all the adresses of your family and friends. 



Finally I made a simple x-mas countdown page. I've drawn a bunch of Christmas lights and wrote down the days untill Christmas in it. Everyday I "light" (aka color) one of them and by Christmas my whole page will be lit :) Drawing skills not so on point, but you can see where I'm going at ;)




Last year I hosted Christmas dinner and thank God for my bullet journal to get me trough it! Are you hosting dinner this year? Then maybe you can use these pages:
  • Christmas menu
  • Christmas recipes
  • Grocery list
  • Who's bringing what?
  • List of people attending dinner (and things like foodallergies, if they are vegetarian, ...)
  • Place setting
  • Ideas for table decoration
I've also found tons of other Christmas pages ideas on Facebook, Instagram and Pinterest that I might add in december:
  • A nice and naughty list
  • Christmas movies to watch
  • Holiday favorites
  • Holiays bucketlist
  • List of family traditions
  • List of fun activities in the neighbourhood during holiday season
  • ...
So, am I the only one who already started Christmasplanning? Or are there other BuJo-junkies who started on their holiday pages yet? Do you have any more ideas for holiday inspired pages?

Love,
Miss Pixie


Reacties

  1. je bent er inderdaad vroeg bij. Het verlanglijstje staat er bij mij ook al in maar dat stond er eigenlijk nog van mijn verjaardag in september (ik heb enkel aangeduid wat ik al kreeg), ook welke pakjes ik al kocht staat er in (maar niet wat ik plan te doen). Het lijstje met de kerstkaartjes (en of we iets speciaals gaan doen voor die kaartjes) moet ik precies toch eens maken, anders vergeet ik gegarandeerd iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai goed bezig! Ik ben er nog niet mee bezig,deels door famiale omstandigheden en deels omdat het niet mijn favoriete periode is. Ben benieuwd naar jouw creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goed georganiseerd vrouw en al! Zotjes... Ik ben het type dat een week na nieuwjaar pas in actie schiet met kerstkaartjes en cadeaus. Of de dag ervoor... Misschien kan ik mezelf nu een shot onde rmijn kont geven om erin te vliegen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het type ben dat zot wordt van het feit dat er nu al kerstversiering e.d. te zien is (komaan mensen, het is begin november!), maar dat neemt niet weg dat ik binnenpiepen in je kerstpagina's wel leuk vond. Omdat notitieboekjes en washi-tape en lijstjes nu eenmaal altijd tof zijn ;)
    Zo'n pagina met welk cadeautje voor wie, dat was ik ook al van plan, maar dat overzicht van kerstkaartjes is ook wel heel tof én handig. Afhankelijk hoe snel ik een appartement vind (en dus vooral ook bijhorend weer tijd), ga ik dat ook toepassen. Merci voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar zo'n leuke ideeën allemaal! Nu het december is en de lichtjes in 't stad allemaal hangen en het reuzenrad er staat, en gisteren met de eerste sneeuwvlokjes, begin ik ook in de sfeer te raken... :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten