How I work: een update (1)

Ergens in 2014 deelde Kelly van Tales from the crib een blogpost waarin ze haar werkroutine toelichtte. Ze daagde andere bloggers uit om dat ook te doen. Ik was een van die bloggers die toen met plezier haar vragen beantwoordde. Toen ik aan het plannen was voor 40 dagen bloggen, keek ik ook even naar oude blogberichten en besefte bij deze hoeveel er wel niet veranderd was. Tijd dus voor een update van How I work.

Stephanie/Miss Pixie, 
opvoedster/blogger, webshopeigenaar, workshoplesgever, copywriter en creatieve duizendpoot, 
deelt hoe ze werkt

Ik wil net als de vorige keer vertellen over iets dat ik eens las in het magazine Flow. Het ging over een Amerikaanse (of Britse) vrouw die doceerde aan de universiteit en daarnaast ook (kinder)boeken schreef. Het ene was haar job waardoor er brood op de plank kwam en het andere was haar werk waardoor ze gepassioneerd was en waar ze met liefde al haar vrije tijd voor opofferde. 

En ik kan me nog steeds in die uitleg vinden, al is mijn werk niet langer meer mijn hobby maar wel mijn bijberoep. Maar toch is er nog steeds het onderscheid tussen: ik, Stephanie, heb een job - opvoedster - (waar ik ook van hou) en ik, Miss Pixie, heb mijn werk - alle activiteiten van mijn bijberoep- en dat is mijn passie. Waar ik er in 2014 nog van droomde om van mijn werk mijn job te maken, heb ik nu al enkele stappen in die richting ondernomen. In deze blogpost ga ik het dan ook vooral hebben over mijn werk, mijn bijberoep.



 

Huidige job: Opvoedster in een dagcentrum voor bijzondere jeugdzorg en verantwoordelijke voor het creatief atelier
Huidig werk: Blogger, freelance content creator/copywriter, Etsyshop-eigenaar, workshoplesgever en beheerder van de Belgische bullet journal Facebookcommunity (en ja, dat laatste is ook echt wel werken :p)
Huidige mobiele toestellen: Samsung galaxy S7; Acer tablet (Windows)
Huidige computer: Omdat mijn tablet Windows als besturingssysteem heeft, gebruik ik hem ook als laptop. Ik kan hem in een toetsenbord klikken en daardoor werkt hij even handig als een mini-laptop. Maar eerlijk gezegd is deze wel eens toe aan vervanging.

Zonder welke apps/tools/software kan je niet werken en waarom?

  • De Blogger-app en desktopversie om hier alles online te krijgen :)
  • Google drive: Keihandig voor foto's van mijn smartphone naar mijn laptop te krijgen en om printables te delen.
  • Google docs: Dit gebruik ik om artikels te schrijven voor klanten, want ik vertrouw niet alle CMS-systemen die de klanten gebruiken. Google Docs doet van autosave om de zo veel seconden en doet voor de rest alles wat ik van een tekstverwerkingsprogramma verwacht. Op het einde doe ik van copy + paste naar de CMS van de klant en klaar.
  • Canva: dit gebruik ik voor zo veel zaken! De hele "huisstijl" (het is een groot woord, maar vond niets ander) voor de Bullet Journal België-community is hierin gemaakt, net als alles dat te maken had met de Perfect-blogchallenge en zelfs mijn nieuwsbrief. Het is de ideale tool om eenvoudig mooie ontwerpen te maken. En intussen hebben ze ook een app, keihandig om snel leuks te ontwerpen voor op Instagram of Facebook.

    Dit is een voorbeeldje van iets dat ik maakte in Canva
  • Hootsuite: Deze plannertool gebruik ik momenteel voornamelijk om per maand alle threads voor Bullet Journal België in te plannen. Af en toe gebruik ik hem ook voor de Facebookpagina's van de blog en webshop, maar die plan ik meestal in via Facebook zelf. Door de nieuwe feature van Hootsuite - automatisch posten op Instagram - twijfel ik om over te schakelen naar de Premium-versie. Want het zou zo handig zijn! 
  • Mailchimp: Via deze tool verstuur ik Miss Pixie's Newsletter. Ik gebruikte hem ook voor alle communicatie rond de Perfect-blogchallenge.
  • Toggle: Deze app gebruik ik om bij te houden hoelang ik aan bepaalde projecten werk. 
  • Clear Focus en Clear Lock: Dit zijn twee apps die ik op mijn smartphone heb geïnstalleerd om me te helpen focussen. Clear Focus werkt volgens de Pomodoro-techniek: hij timet 25 minuten waarbinnen je aan een taak werkt en daarna timet hij 5 minuten pauze. Clear Lock is een goede aanvulling op de eerste app want deze app blokkeert de meldingen van apps die jij kiest tijdens de 25 minuten, maar je hebt wel nog toegang tot de apps zonder dat je timer moet uitschakelen. Zo kan ik bijvoorbeeld nog snel een foto uploaden naar Drive terwijl ik een blogpost schrijf.
  • Etsy: Dit is het verkoopplatform dat ik gebruik voor Made by Miss Pixie. Via de desktopversie ga ik vooral nieuwe listings toevoegen. Ik schreef trouwens onlangs een hele blogreeks over Etsy voor wie graag wat meer info heeft.
  • Verkoop op Etsy-app: Via deze app kan ik snel aanpassingen doen aan mijn shop. Als er op een markt bijvoorbeeld iemand een item koopt waarvan ik maar 1 exemplaar heb, kan ik hem via de app direct uit de shop halen. Ook het beheren van bestellingen en berichten doe ik via de app.
  • Mijn Brother-naaimachine en mijn Silhouette Cameo om spullen te maken voor die Etsy-shop te vullen ;)
  • Mijn Nikon-camera om foto's te maken van die spullen. En ik schafte me ook een leuke mni-fotostudio aan om steeds voldoende licht te hebben als ik foto's wil nemen. Ik moet ze wel nog uittesten.
  • En om dit alles georganiseerd te houden, gebruik ik - natuurlijk - mijn bullet journal. Ik heb zelfs een aparte BuJo puur voor mijn bijberoep. Maar daarover heb ik een aparte blogpost gepland staan.



Hoe ziet je bureau er uit?
Mijn papa had in de tuin van zijn restaurant een tafeltje gemaakt van het onderstel van oude naaimachine. Ik was daar echt al tijden verliefd op. Ergens vlak voor de zomer van 2016 brak het glas van die tafel en ging hij het onderstel weggooien. Ik offerde mezelf dan maar op om dat onderstel een nieuwe thuis te geven. Ik kocht een goedkoop bureaublad bij Ikea en had instant een prachtige werkplek.





Ik gebruik mijn bureau zowel om te schrijven en te bloggen als om op te naaien. Vaak maak ik ook gebruik van de eettafel voor mijn creatieve projecten: naaien, juwelen maken, de cameo, ... En schrijven gebeurt ook wel eens vanuit de zeten. En doordat mijn bureau staat in de woonkamer is eigenlijk de hele woonkamer mijn werkruimte. Oops. 

Er volgen nog enkele vragen, maar deze post is intussen al lang genoeg. Dus morgen kan je deel 2 lezen.

Liefs,
Miss Pixie

#40dagenbloggen 2/40
Aantal ingezette skipdagen: 0/6


Reacties

  1. Oh waauw, die tafel! ♥
    Google docs moet ik echt eens leren kennen, want het concept lijkt mij superhandig! En ook canva lijkt iets voor mij.
    Welke mini fotostudio kocht je? Ik loop ook met het idee rond eentje te kopen, want zou wel handig zijn voor mijn maaksels te fotografefen. Benieuwd dus naar je ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt handig!
      Ik kocht de Caruba portable van 50X50X50cm. Je vindt die o.a. op Bol en Coolblue, ook in andere afmetingen.

      Verwijderen
  2. Interessant om eens binnen te kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten