Bookreview: "Alles wat je lief is" - Nicola Yoon


(Originele titel: Everything, everything.)

Auteur: Nicola Yoon

Thema's: liefde, zinvol leven, familie, verlangen, ziek zijn






Korte inhoud: 
Madeline is ernstig ziek: ze is allergisch aan alles en moet dus steeds binnenblijven. Haar moeder (een arts) en een verpleegster zorgen voor haar. Ze slijt haar tijd met studeren (via online lessen), lezen en moeder-dochteravonden. Ze is hier tevreden mee tot ze nieuwe buren krijgen en het is vooral de buurjongen die haar aandacht trekt.


Favoriete citaat: “Het komt allmaal wel goed, maar net als Alice wil ik gewoon de weg niet kwijtraken.” (p. 89)

Favoriete personage: Carla, haar verpleegster en vertrouwenspersoon. Ze is een heel knuffelbaar moeder-figuur die naar mijn mening de reden is waarom … zo goed met de situatie omkan. 



Wat ik geweldig vond aan dit boek: 


Wat een pageturner! Ik ging 's ochtends op mijn terras zitten met een koffietje en dit boek en enkele uren later sloeg ik de laatste pagina al om. Een heel vlotte schrijfstijl en een originele manier om afwisseling te brengen in de tekst. Zo zijn de verhalende delen afgewisseld met chats en mailtjes of met dagboekpagina's.


Het was eens fijn om een YA boek te lezen waarbij er geen gevechten waren. Of waar de liefde in de weg wordt gesstaan door mythische wezens. Of omdat iemand het hoofdpersonage wilt vermoorden. Don't get me wrong: ik hou van dat soort boeken. Maar dit verhaal was wel eens een aangename afwisseling.


De manier waarop Madeline haar gedachten werken zijn zeer amusant om te lezen. Misschien omdat ik ook veel in mijn hoofd leef en mezelf er in herkende.


Dit vond ik minder goed:

  • Er zat meer in het verhaal dan de auteur er heeft uitgehaald. Zo miste ik nog wat meer achtergrond over haar moeder en over Olly's gezin.
  • Het einde is redelijk voorspelbaar. Ik denk dat ik nog maar ¼ van het boek had gelezen toen ik wist hoe de vork aan de steel zat.

Score: 7/10

Ontspannende literatuur, vlot geschreven & creatieve tekstverwerking. Maar ik miste net dat tikkeltje meer. Hebben jullie ook onlangs nog een boek gelezen waarbij jullie net dat tikkeltje meer misten?

Liefs,
Miss Pixie

Oh, voor wie op de hoogte wil blijven van mijn leesavonturen: je kan me volgen op Goodreads ;)


Reacties

  1. Misschien dat ik het boek eens moet lezen. Vermits ik ook meestal ziek thuis zit, kan ik er nog iets uithalen.
    Vroeger las ik heel veel maar dat is er de laatste jaren niet echt meer van gekomen. Dus zo'n boek dat vlot leest is misschien wel ideaal om terug wat meer te lezen en minder tv te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mij vorige week een e-reader aangeschaft! Wat een luxe! Ik was altijd bang om dat gevoel van een boek kwijt te zijn; maar momenteel nog geen last van! Zalig om overal naar toe te nemen!
    Fijne review; zoals je zegt; zo ééntje waarbij je niet te veel moet nadenken!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten